tisdag 11 maj 2010

Insikter


Insikter. Alla dessa självklarheter som känns så klischéartiga att vi istället för att ta åt oss dem på allvar vill hålla oss avståndstagande till deras betydelse. För vi vet ju vad de betyder, men har vi insett vad de betyder för oss? Här är några insikter som först på senaste tiden har blivit insikter för mig.

1. att vårda relationen till sig själv för att vårda relationen till andra: det händer ju så lätt att vi medan vi nog försöker hålla kontakt med andra och försöka tycka om andras små avigheter så glömmer vi om att prata med oss själva, ÄLSKA oss själva och fråga hur mår JAG idag då. Istället för att tycka om att vi har unika drag (vilket jag tycker om hos andra) så har jag låtit mig deppas över att det hos mig som skiljer sig från stora massan (eller den massa vi vill likna). Dessutom kan det vara hälsosamt att ha ett riktit gräl med sig själv enligt denna modell:

a. prata med dig själv
-> b. bli osams med dig själv
-> c. gräla med dig själv
-> d. förlora grälet med dig själv
-> e. sluta prata med dig själv.

summasumarum: älska dig själv för att sen älska andra.

2. "acceptera eller gör något åt saken"-principen: betyder precis vad den säger. sluta gräm dig över olika problem och missnöjen. kan du göra något åt problemet, gör det för allt i världen, kan du inte så låt det helt enkelt vara. Och det är precis så lätt som det låter!

3. beröm dig själv, ingen annan kommer att göra det: vi är ständigt hungriga efter andras erkännande och känner oss sårade när ingen märkt att vi diskat/färgat håret/gått ner 5kg/fört roskpåsen. Men samtidigt har antagligen personen som inte berömt dig inte blivit berömd av sina små världsförbättringar eller är för insatt i sina tankar om hur han/hon ska kunna förbättra världen.

4. om du inte vill göra något helt själv, be någon annan om hjälp: nej, personen bredvid dig kan inte läsa dina tankar (inte ens fast hon/han studerar psykologi) så sluta sura för att ingen erbjuder sin hjälp utan BE om den.

Så var det med mina uppdaterade insikter. Nu gäller det bara att inse dem även imorgon. För att sätta lite socker på sockerkakan så måste en urk-reflex ännu skapas i er läsare med detta sista citat (och den sista insikten): "var dag är en sällsam gåva, en skimrande möjlighet."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar