torsdag 16 juni 2011

smak av liv.

Ok, nu är det ju så att jag inte tycker att man behöver skriva bloggar om hur fantastiskt ens liv är för att på något sätt smeta det i fejset på andra så att alla ska få en bild av hur perfekt ens liv är, men eftersom få dagar är så här underbara som den här så är det precis vad jag tänker göra. Och eftersom jag vet att det inte är såhär i längden.
Jag går en walk of shame och beskriver min dag. Jag hoppas ni kan utläsa alla "diskreta" statusantydningar och ironi, men ifall ni inte gör det, så tänker jag för säkerhets skull markera det i bredtext.

Kl. 8 på min lediga dag steg jag upp (utvilad, sedan jag börjat gå tidigt och sova) och åt en lugn frukost i vår inglasade vinterträdgård, eftersom det blåste lite. Frukosten hade min mamma gjort för mig och det bestod av ett perfekt kokt ägg och lite ekologiska flingor med färska finländska jordgubbar. Eftersom jag tycker mig dricka för mycket kaffe, valde jag att dricka en kopp grönte (ekologiskt, rättvisemärkt) istället.

kl. 8.30 kände jag för att krypa under täcket igen medan mamma gjorde hussysslor. Så sov jag skönhetssömn just for fun framtill 10.30.

10.30 for jag ut på en två timmars länk i naturen och beundrade dess ädla skönhet. Jag kände mig väldigt lyckligt lottad när andra arbetade att få springa lätt som en kalv. Jag viftade glatt tillbaka när lokchauffören gav mig ett brett leende och hälsade. En enda paus under springandet gjorde jag för att be om ett glas vatten så att min hy och insida inte skulle förtorka i hettan.

13.00 var jag nyduschad och kunde sätta mig och sola i ytterligare 1h i våra solstolar, för att läsa ännu en klassiker och njuta av en sallad bestående av rucola, jordgubbar och keso. För att få lite extra energi blev det lite nöt inre file och ett glas oboy.

14.00 for jag och plockade blommor på ängen bredvid för att mamma skulle bli glad när vi hade något fint på bordet att titta på. Jag andades in sommarens sköna dofter och undrade varför folk stressar istället för att göra detta.

15.00 fick jag en snilleblixt att vår nötinrefile som skulle bli middag skulle behöva en egenhändigt gjord bearnaissås. Lyckligtvis hade vi alla ingredienser så på några minuter hade jag gjort den bästa bearnaissåsen jag ätit (det var mitt femte försök, varav de första tre misslyckades). Må påpeka att bearnaissåser är inget för den ovane i köket.

Nu ska jag njuta i solen medan maten fixas och sedan blir det kaffe med en vän. Ja. Ibland smakar livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar