torsdag 8 december 2011

vart for den?

Det är lite mer än två veckor till jul. Snön gjorde en snabbvisit i Åbo igår, i hopp om att julstaden skulle välkomna den. Icke, här fanns bara mänskor som stampade på den, skrapade bort den med all muskelkraft, borstade bort den från sina tält,... Det var bäst att låta åbo vara och komma tillbaka när de inser hur tacksamt det är med lite snö när det är grått.

Jag såg en gammal gubbe igår korsa vägen som jag tänkte var en utklädd julgubbe. Jag är inte riktigt säkert, men jag tror inte julgubbar tar vinglande i sig i rödljusstolpen för att inte falla omkull. Fast vad vet jag.

Försöker få julstämning, men flera års erfarenhet talar om mig att något sånt inte kommer när man försöker med våld. Visst kan jag ana den då å då, men den där påklistrade varuhusjulkänslan håller inte i sig. Det kanske straffar sig att börja för tidigt med allt det juliga; jag har redan tröttnat på glöggen, julsångerna och slutat tro att det kommer snö till jul.

Men det kanske blir bättre. Kanske det här är bara en tråkig fas. Jag kan inte sluta hoppas. Inte på julen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar