fredag 17 februari 2012

livet efter.

Det finns ett liv efter att man har lämnat in sin kand. Ett liv utan stress, dödsångest och gråtattacker (observera att jag överdriver). Men också det kan vara en stress, att inte ha något konkret att stressa för. Varje nytt skede i ens liv kräver anpassning och före den här anpassningen sker upplever vi ofta stress. Vare sig den nya saken är positiv eller negativ. Sen är vi ju väldigt olika med hur snabba vi är med att anpassa och vissa kan inte heller anpassa sig vid något nytt, vilket jag tror är en orsak till att man stannar kvar i ett misslyckat förhållande eller singelskap, i ett jobb man hatar eller aldrig vågar pröva något nytt.

Själv har mitt liv inte förändrats mycket ännu. Jag har ännu saker att göra och den största delen av min tid utgörs fortfarande av fritid. Kanske också för att jag tycker att det jag gör inom studierna ofta är så kul att det räknas som fritid.

För några år sedan mötte jag en äldre man. Han frågade vad som jag skulle vilja hända för att livet skulle bli som jag ville. Ja sa att det vore trevligt med lite mer pengar, lite mer fritid och lite mer goda relationer. Gissa vad jag fick!

Idag, om jag blev frågade samma skulle jag lägga till ett ord. Meningsfull. Jag vill ha lite mer pengar, men de ska sättas på något meningsfullt. Jag vill ha en mer meningsfull fritid och relationerna är goda nog så länge de är goda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar