torsdag 19 april 2012

tentdax.

Det är över ett år sedan jag skrivit en tent i psykologi, men imorgon gäller det. Studieårets första och sista tent. Insåg att jag verkligen ogillar tenter. Tycker inte om att läsa om dem, diskutera dem eller få ut dem. Vill bara undvika dem. Men samtidigt är de en del av (studie)livet liksom annat jobbigt.

Det är bara det att jag har läst till en massa tenter i mitt liv. Jag gissar på 100 och vitsordet har varit berömligt i 99%. Så hur kommer det sig att all den detaljkunskap jag en gång så hade koll över inte finns någonstans hur jag än söker den? Jag kan känna igen historiska gubbar, men aldrig skulle jag veta vad de gjort. För att inte tala om de hundratals timmar jag lagt åt matematiken och ändå inte ens skulle klara gymnasiets kortmatte idag.

Nej, lite credit måste jag nog ge till uppsatserna. De kan man alltid gå tillbaka till, där finns mitt namn under, min kunskap, inte bokens. Där har man åtminstone bearbetat kunskapen och den hålls kvar.

Lycka till min tent. Lycka till att jag ska stiga upp före sju.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar