onsdag 25 september 2013

Ingefärste och hummus, allt för min sjuka kropp

Har haft en så fruktansvärt intressant dag i studieväg idag. Åååh va jag älskar mina studier, även dessa dagar när jag har bomull i huvudet och inte tänker riktigt klart pga. förkylningen.

Min förkylningshjärna har dock funnit glädje i köket. Så efter de fantastiska hummus-erfarenheterna i Berlin ville jag testa på att göra min egen hummus. Den blev utsökt! Testa själv!

Hot Mango Hummus
2 vitlöksklyftor
1 burk kikärtor (sköljda)
2 msk Tahini (sesampaste)
2 msk olivolja
2 msk mangochutney
2 msk sötsur chilisås
1 msk citronsaft
2 tsk curry
1 tsk cayenne
salt + peppar

--> mixa ALLT och rör ner slutligen vatten matsked för matsked tills röran är bredbar. Ät t.ex. på tunnbröd.

Mot förkylningen fungerade dock detta recept bättre:

Ingefärs chai

Koka 3 dl vatten
snitta 5 cm ingefära i "mynt"
Lägg i vattnet och låt småkoka 10 min
Tillsätt svartte, chai masala kryddor (eller kanel, gurkmeja mm.)
Låt koka 3 min
Sila och spar vattnet, tillsätt 2 dl mjölk i vattnet och värm upp igen.
Njut :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar