måndag 11 november 2013

om det här minnet

Gamla människor som blir testade för minnesgrejs hos oss berättar om olika symtom på minnesproblem som de har. Det här är de vanligaste:

1. Jag kan inte minnas mina familjemedlemmars födelsedagar.
2. Namnminnet sviker.
3. Ibland får jag black-out och kommer inte ihåg vad en person jag pratar med heter.
4. Ibland får jag söka länge tills jag kommer på ett ord eller ett namn.
5. Jag måste ha kalender för att överhuvudtaget komma ihåg alls vad jag skall göra idag.
6. Om jag ska till butiken och skall köpa 5 saker och inte skrivit upp dem, så kommer jag ihåg högst 2-3. 
7. Ibland så kommer jag inte ihåg vilken veckodag det är.

Men vet ni vad. Jag lider också av alla dessa, speciellt under press och stress. Vi ska förstås skilja på vanligt åldrande och demenser, men jag tror gamla människor har tränat sitt minne bättre än dagens generation. Åtminstone påminde deras telefon inte dem varje gång de skulle till ett visst möte alltid 30 min före.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar