onsdag 11 december 2013

Lucka 11: Stressa mindre

Att säga stressa mindre är något som endast passar min mun när jag pratar till andra. När jag pratar till mig själv går budskapet ofta inte fram. Men samtidigt är jag lite skeptisk. Stress kan ju ha så många betydelser. Vad betyder den för dig? Är det något du försöker undvika eller accepterar? Är det något som gör att du känner dig duktig eller dålig? Värt att tänka på.

En vän skickade denna text av Tommy Hellsten: http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/vi-skapar-var-egen-bradska_489483.svd om hur vi skapar vår egen brådska. Speciellt beskrivande för vår samtid tycker jag meningen: "Det är viktigt att inse att vi inte drabbas av brådska utan att vi skapar den för att inte behöva konfronteras med oss själva och vår inre tomhet." 

Extra viktigt kring julen är att medvetandegöra och bit för bit avskala denna brådska eller stress. Komma i  kontakt med oss själva och fråga oss hur vi egentligen mår när vi inte gör allt det där som får oss att känna oss flyktiga, duktiga eller dåliga.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar