måndag 27 januari 2014

Trauman idag

Idag har vi haft en heldagsstudier i trauma och mentalisering. Det här med trauma har alltid intresserat mig. För några år sen var de ännu mer på tapeten och jag ville skriva min kandi om EMDR-terapi vid PTSD, men flera på insten tyckte inte det fanns vetenskapliga evidens för denna terapiform. Ni kan läsa mer om denna form genom att googla. 

Istället skrev jag min kand om samband mellan förövarens relation till offret och PTSD symtom vid våldtäkter. För det jag ser intressant med trauma är just det hur situation och samhällsstruktur påverkar vår tolkning av vårt illamående. Är det t.ex. allmänt känt från medier att man får PTSD symtom efter våldtäkt av okänd gärningsman så rapporteras fler av dessa fall och symtom än om gärningsmannen är känd, även om dessa våldtäkter annars skulle se likadana ut och vara objektivt "lika" traumatiserande. Vår tolkning av vårt illamående görs alltid genom samtidens ögon på vad som är "ok" att må dåligt över. Idag är det då kanske speciellt för höga krav (burnout), för frånvarande föräldrar (t.ex. depression), och kroppsideal/dålig självkänsla (ätstörningar, ortorexi).

Nåja. Kort om det, för  nu ska jag iväg till Vasa och "förebygga" ett annat vanligt mer eller mindre accepterat problem; missbruk och beroendeproblematik. Blir kul att få sova på hotell och ha tillgång till gym :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar