lördag 1 mars 2014

En favorit

Det har snurrat runt en massa tankar på recept jag vill pröva. Dels tack vare Pinterest och dels genom tidningar. Oftast börjar det med att jag kollar vad jag har i skåpet och så googlar jag en kombination som låter frestande eller halvgalen. Jag får alltid inse att hur nytänkande jag än tycker nån smakkombination verkar, så har någon annan redan använt den. Ibland känns det som att idéerna aldrig tar slut och nä, det gör de nog inte heller!

Men när man prövar en del recept får man sina favoriter, som man återgår till på nytt och på nytt. 

Ett sånt recept är dessa morotsbröd. 



Jag har omformat det efter mina önskemål på ett glutenfritt, hälsosamt bröd. Tidigare har jag gjort receptet på jästbrödsmjöl, men eftersom jag vill köra lite mer glutenfritt pga magen, så gjorde jag i förrgår en med havremjöl istället. Havremjöl får man ju när man mixar (glutenfria) havregryn. Tyckte det blev väl så goda ändå, å de är dessutom enkla, hälsosamma och betydligt billigare än de glutenfria bröden i butiken! 

Receptet: 

Sätt ugnen på 225 grader. 

Mixa 4dl (gluteinfria) havregryn till mjöl. Tillsätt 1dl fullkornsrismjöl, 1dl havregryn, 1 tsk psyllium, 2msk chiafrön (eller olja), 3/4 tsk salt, samt 1 paket morotspure (500g).

 Rör allt sammans ihop, klicka ut ca 10 klickar av den geggiga massan på bakplåtspapper beklädd plåt. Mjöla händer eller ha lite vatten på fingrarna och platta till dem något. Nagga med gaffel. Om du vill kan man göra vissa tjockare, å strö på lite sesamfrön å använda t.ex. istället för hamburgerbröd.

Grädda i ugn ca 15min. Njut! :)


Min hamburgerbröd-version kom att ätas tillsammans med halloumi, avocado, tomat och dressing. Sjukt gott! 




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar