torsdag 23 oktober 2014

Svacka å förhållningssätt till svackor

Man önskar ju att graduskrivandet skulle gå spikrakt framåt. Tyvärr är det en mental process som går genom många gropar förrän man når fram. Jag jobbar själv bäst när jag vet exakt vad som ska göras och krävs. Tyvärr är det här långt ifrån ett sånt arbete. Fast kanske lika bra att vänja sig eftersom det gäller det mesta inom psykologyrket också...

Jag tror att mänskan har ett inre behov av att få se resultat. Att saker går framåt om man arbetar för dem. Å bakåt om man inte gör det. Det ger en känsla av att livet är kontrollerbart å meningsfullt, att min insats räknas och räcker. Tyvärr finns det många områden där framgång sällan syns utåt eller i siffror: i våra relationer, i hur trevliga vi är mot andra, i hälsosamma val(?). Därför tror jag mänskan har ett behov av tävling å att se konkreta resultat, t.ex. genom styrketräning, tävlingar, karriärsklättrande, viktminskning etc.

Att inte se resultat av hårt arbete kan göra en deppig. "Här har jag försökt å försökt å inget funkar." Problemet är ändå inte alltid uteblivna resultat, utan att vi inte mäter resultaten så att de blir synliga. Här har vi hittat hjälpmedel i bla nutida teknologi. De finns verktyg som mäter fettprocent istället för kilon eftersom kilon inte säger allt, blodprov som avslöjar en hälsosam livsstil, skolbetyg(!), lönenivå i förhållande till andra, antalet gillamarkeringar som mått på social framgång..

Ja, vi gillar att veta vad vår framgång kan mätas i för att upprätthålla motivationen. Det är lätt när det gäller kvantitativa mått, men hur är det med det kvalitativa? Hur vet man när ens gradu är bättre än den var igår? Hur vet man när ens klient har nått tillräckliga insikter? Hur vet man att man blir visare med åren? 

Ja, det handlar om bedömning. Å om att känna till att de kvantitativa måtten berättar något, men inte allt. Å att använda dem för dina mål å inte göra dem till mål i sig. För vad som gör dig lycklig är att leva enligt dina värderingar å känna att du har förmågan å kunskapen för att kunna göra det. 

Så om vi går till gradun så är mitt konkreta mål att bli klar med den. Gärna får den vara bra också. I det dagliga arbetet vill jag känna att jag gjort mitt bästa å kommit framåt för var dag. Å att jag har de kunskaper som behövs för att färdigställa den. För att färdigställandet innebär att jag når ett större mål, att bli psykolog. Å att det innebär en början på en ny fas i livet å avslutandet av ett tidigare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar