onsdag 14 oktober 2015

Bostadsbudgivningens 14 steg.

Ni ska veta att jag inte har fått mycket gjort sedan vi lagt vårt första bud på lägnheten jag pratat om här. Nu är allt ändå avgjort och vi fick inte den första lägenheten vi sökt, vilket var något naivt att tro. Min mage har protesterat eftersom den reagerar på all stress och det har varit tvära kast mellan hopp och förtvivlan. Jag noterade att jag gick igenom 14 känslomässiga steg i den första budgivningen, så jag hoppas att den andra budgivningen (som redan påbörjats) blir lättare.  

1. Förälskelsefasen. Kärlek vid första ögonkastet. Alla andra lägenheter blir skit i jämförelse med denna. Inget pris är för dyrt. Jag kan inte föreställa mig ett liv utan lägenheten.

2. Sorgefasen. När insikten om att man inte är den enda som ser skönheten i lägenheten når en. Å att man inte har råd med vilket pris som helst för att få alla tiders bostad. Å känslan av att ingen annan lägenhet kommer vara så fin. 

3. Ha-fasen: Självförtroendet ökar från det apatiska till det oövervinneliga. Ser bara vinnarmöjligheten: vi ska HA lägenheten no matter what och ger aldrig upp. 

4. Förnekelsefasen. Man förnekar sina starka impulser och försöker intala sig att lägenheten nog inte var så fin egentligen. Att ens känslor var överdrivna och att man bör tänka mer rationellt. Att det kommer andra lägenheter.  

5. Budgivningsfasen. Efter en längre stunds malande har en plan för budgivningen ställts. 

6. Panikfasen. Spänningen som uppstår när budgivningen är igång. Rastlöshet, oro och ångest. Kollar om någon annan ställt bud var 5:e minut.

7. Inflyttarfasen. Flyttar mentalt in i lägenheten trots att vi ingen budgivning vunnit. Planerar inredning och inflyttning. Kollar gym å träningsmöjligheter i närheten. 

8. Kravfasen. Eftersom vi redan mentalt flyttat in börjar vi ställa motkrav mot försäljaren. Borde vi inte kräva det å det?? Plötsligt blir våra behov i fokus igen.

9. Ångestfasen. Första motbuden kommer. Å de ger inte sig. Paniken börjar krypa. Jag hålls inte fokuserad, ångesten ger sig inte.

10. Hopplöshetsfasen. På gränsen att ge upp, vågar inte tro att vi kan vinna längre. Det liknar sorgefasen, men på nåt sätt värre. Det vi befarat har nästan hänt. Men jag kan inte ge upp ännu.

11. Tänja på gränser fasen. Att bjuda ännu lite lite till. Å varje motbud känns som ett hugg i hjärtat. Ska det vara så här jobbigt?

12. Andra sorgefasen. Att först ana att man förlorar och sedan verkligen förlora budgivningen. 

13. Acceptansfasen. Att acceptera att vi inte får lägenheten. 

14. Nyorienteringsfasen. Att blicka ut mot nya mål. Å börja om från steg 1. igen för följande lägenhet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar