tisdag 20 oktober 2015

Slut på ursäkter

Efter gårdagens gnällinlägg insåg jag att det inte kan fortsätta på samma sätt. Jag insåg att problemet kanske inte finns i bristen på tid utan hur jag använder min lediga tid. 

När man väl försoffas känns alla försök att göra något utanför bekvämligszonen extremt ansträngande. Jag vill inte hamna dit, men kände på mig att jag var på god väg. Jag funderade på saker som ger mig energi och insåg att jag inte hållit på med något av detta ini veckan, dvs träning, kreativa aktiviteter eller social aktiviter.

Att göra något åt den sociala situationen gjorde jag genom att anmäla mig till ett event å ringa min syster. Kreativiteten försökte jag få in bl.a. genom matlagningen å kollade in lite härliga recept som jag nu ser framemot att göra.

Men så är det här med träningen, som jag blivit extremt bra på att hitta ursäkter för att undvika. 
Ursäkt 1: Jag har inget gym före vi flyttar till Hägersten (lösning: spring!).  
Ursäkt 2: Det är mörkt när jag kommer hem å jag är rädd för att springa i området i kvällsmörkret (lösning: spring en annan tid på dagen)
Ursäkt 3: Jag är för trött (och mätt) om jag ska träna efter jobbet (lösning: spring en annan tid på dagen)

Så jag insåg att jag behöver tänka om hur å när jag tränar. Så före jag lade mig fick jag den halvgalna iden att springa hem från jobbet. Bussresan tar ändå 30min, så om löpningen tar en halvtimme till spelar ingen större roll. Sagt å gjort, jag packar ihop en väska på morgonen, byter om på jobbet å springer hem. 

Det var inte världens trevligaste löplänk (ska byta rutt nästa gång), det regnade å jag blev blöt när jag sprang i pölar. Men jag avverkade hela resan å kände mig som en kung genom hela resan. Det var definitivt inte jobbigt å jag slapp mörkret. Å när jag kom hem var energin å livsglädjen tillbaka. Så hej, tänk vad en liten länk kan göra!! 


Att inte ha ork eller bara vilja lata sig är helt ok, men när det blir regel snarare än undantag å inte bidrar till välmående utan till trötthet tycker jag det är dags att skippa ursäkterna å testa något nytt!! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar