söndag 14 februari 2016

I vänskapens namn

När jag gick i åk 5 var jag med i kommunens "Välläsningstävling" och fick andra pris med dikten "En vän". Jag känner inte till vem författaren är, men Vändagen till ära tänkte jag ändå dela med mig dikten:

En vän


Att ha en vän är jättefint. Att vara någons vän är ännu bättre.

Det känns som att vakna och veta att solen skiner.

En vän är någon som man har roligt med.



 Men en vän är mycket mer..


Någon som tänker på en när man är borta.

Någon som håller tummarna när man ska göra något svårt.


Man känner sig aldrig riktigt ensam när man har en vän. 

En vän lyssnar på vad man säger och försöker förstå vad man vill ha sagt.

Men en vän håller inte bara med. En vän säger emot och får en att tänka efter.

En vän lär en att tycka om nya saker, saker som man inte annars skulle ha kommit på.

En vän är någon som tar sig tid när man kommer ...

...och som tycker om en fast man är dum.

Alla kan vara vän med någon, bara man inte har så bråttom att man inte märker när någon vill bli ens vän.

Vän är ett bra ord, det är nästan det bästa ordet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar