onsdag 2 mars 2016

Stresstålighet

Hola hola! Har haft en tuff start på veckan med allt för lite återhämtning från jobbet, så e ganska seg, allmänt dement å så vakna jag av stress kl 3 i natt dessutom. Tecken på att det är dags att varva ner liksom!

Jag tror jag har pratat om det här förut, men på den tjänst jag nu söker anses stresstålighet som en önskad kvalitet hos den arbetssökande. Å stresstålig är absolut inte något som jag vill definiera mig som! Jag tror istället jag är å vill vara en person som är bra på att skapa goda förutsättningar för att undvika å minska de negativa effekterna stressfulla situationer (vilket jag lyckas med sådär) genom god planering, tillräckligt med återhämtning, socialt stöd etc. 

Jag tror att om vi lever i ett samhälle som ser stresstålighet som en merit så börjar vi i fel ände. Vore det inte bättre om vi omformulerar det så att meriten är att kunna sätta gränser, realistiska mål och visa självmedkänsla när vi misslyckas? Det tror jag är hälsosammare å bättre på arbetsplatsen på LÅNG sikt än stresstålighet. 

Nu ska jag hem å vila. Sköt om er!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar