måndag 19 april 2010

motivation. var när hur???

Vi håller på att planera vår södernresa med kompisarna för tillfället. Vart vi skall, hur vi skall (tänk om flygen inte flyger pga. askan?) eller när vi skall gå är ännu oklart, men jag vill dit so bad! Jag är beredd att leva på soppa den resterande studietiden om detta innebär att jag har råd att spendera en majvecka på någon strand och bara njuta i gott sällskap!


Men det är inte lätt att leva sparsamt. Jag får ständigt nya idéer vart jag skall sätta mina arma sista mynt. Och som alla som läst lite motivationspsykologi så fungerar människor såhär:


-människor söker ständigt instant njutning

-> man har lättare att följa kortsiktiga mål, men det ger ofta inte samma resultat som långsiktiga

-> man behöver få motivationskickar med jämna mellanrum för att hålla fast vid långsiktiga mål.

-> Jag behöver motivation!


Så nu har jag två kortsiktiga (del)mål som tjänar två långsiktiga mål:

1. spara pengar (vilket konkret betyder att försöka leva på 20 e/v)

2. ät mindre smaskiga saker -> sparar mer o får som plus kanske lite mindre sötsug!


Som alla andra mål så behövs belöningar för att upprätthålla motivationen och om jag nu lyckas spara pengar så ska jag göra en lite paradoxal handling:

spendera pengar på en klänning!

för den här klänning såg jag i åbo i lördags och jag provade den och den passade mig perfekt! dessutom så betyder det här ju att det är det enda nya plagg jag har råd med till södern, så de får vara så.
och den köper jag ifall jag håller tassarna om pengarna.
ps. om ni undrar hur min möjlighetsvecka har börjat så såhär:
söndag: fick många nya bekantskaper, alltid lika trevligt! insåg att man måste LEVA istället för alla måsten!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar