söndag 2 maj 2010

sommarjobb.

En vecka till i ÅBO och sen bär det av till Jeppis. Slut på grötmorgnar, makaronimåltider och sista-minuten-inlämning av uppsatser. För fyra månader. Det blir JOBB!

Ska jobba för 13:e året i rad vid familjens firma. Japp, jag började som sjuåring. Då var jag en halv sommardag i arbetet! Vi brukade turas om med syskonen om att få nån dag på jobbet för att sen allteftersom vi blev äldre vara en HEL dag, sen några dagar och sen veckor. För höjdpunkten var inte lönen för mig de första somrarna, utan att pappa tog oss ut o äta efter arbetsdagen. Första året for vi till mcdonalds kommer jag ihåg, för det var då jag lärde mig tycka om ketchup. Andra året blev det mysinge.

Mina arbetsuppgifter har ju förstås ändrat. Första året kommer jag ihåg att jag diskat, snurrat runt en balk med glas för att ta bort skyddsplasten. Jag höll på i en tio minuter, sen slutade jag för att någon antagligen tyckte det tog för länge. Eller så blev jag bara yr av snurrandet och tog paus.
Med tiden fick jag åta mer avancerade uppgifter. Koka kaffe. Idag gör jag det mesta men ändå inget för avancerat, det är inte mitt fält även om jag börjar ha erfarenhet. Det är ett roligt jobb men inte mitt kall. Det sociala i arbetet är helt klart det bästa, även om ingen kommer undan jobbiga kunder. I övrigt arbetar jag helre med huvudet än med kroppen.

Min motivator för en trettonde sommar är framförallt det övrigt roliga i sommar. Turkietresan. Konserter och festivaler. Jeppisdagar. Soliga dagar på fäboda. Kompisträffar. Mysiga sommarkvällar. Uteserveringar. Wei :)

Men nu är det först maj och jag rekommenderar att inte göra som jag och tro att det är sommar
genom att klä sig i mindre kläder än vad vädret kräver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar