fredag 3 september 2010

åbo vecka 1 år 2


Jag vaknar av att trafiken susar utanför. Var är jag (inte i livet utan rent konkret, läs tidigare blogginlägg)? Åbo, inser jag i nästa stund.

Det tar en varm och välbehövd dusch innan jag kommer igång. Gårkvällens sökande efter feng och shui i en lägenhet som saknade förutom fungerande hiss både belysning, möblemang och ordning var inte det lättaste. Men vi skola icke misströsta oss: det är mycket bättre idag.

En kopp svart parisienne och fem äpplen fick bli mitt morgonmål. Idag skulle utföras storverk. En gigantisk tavla transporterades genom stad, tillsammans med mina 15 par skor, massverket kläder, prylar och en svart persienn (nej, jag menar inte en svart persian, utan en spjälgardin). Varför folk glodde på oss bestämde vi oss för att berodde på att vi var extra snygga idag, inte för att vi slog till dem med vår masstransport.

Dessutom skulle ett hem bli till idag. Ikea fick bli vår räddning på möblemang-fronten. Vår chaufför som inte tidigare kört till Ikea men som med två glada medpassagerares uppmuntran ( destovärre inte hjälp) kom dit efter bara två felsvängar trots GPS och således en stycken sight-seeing i Raisios ghetton. Hönsen inom oss kom till liv vid ingången: "chokladplatta för 40 cent, voi hyvä jumala!!!" Bör dessutom tillägga att vi var ytterst glada att några av det manliga könet inte var med oss, de skulle inte ha klarat oss en minut.

Det är kväll och jag och min underbara ( som har haft otrolig tålamod med mitt "njäää, inte riktit" när vi gått genom Åbos alla butiker) bostadskamrat har skapat ett mästerverk av ett kaos. SÅ känns det just nu. Lovely. Jag känner mig hemma.

Enjoy pictures, men obs! det är inte riktigt klart ännu (dekorationer, tavlor och annat livsviktigt saknas ännu. och du saknas.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar