torsdag 25 november 2010

Robert's coffee!

Jag trodde aldrig att jag skulle bli så plötsligt förälskat i ett café som jag blev igår. Det var en annan sorts förälskelse om man jämför med de övriga caféerna jag tycker om i åbo. Denna förälskelse var ytlig, ensidig och lättsam. Typ som en kändis-förälskelse man hade då man var 12 år. Det var inget unikt med caféet, men ändå kändes det så rätt. Jag pratar om Robert's Coffee.
Jag steg in i caféet jag tidigare besökt i både vasa (?), hesa, kokkola och åbo. Så lika, men ändå så olika. Jag ville på något sätt göra en gentjänst till caféet som hade gett mig gratis en plastsked till min glass i måndags då vi skulle till bion (finns i samma byggnad som caféet). Jag förväntade mig inte mycket av caféet. Opersonligt och OK that´s it..


Vid disken får man lätt beslutsångest. Tiotals kaffe och tesorter. Otroligt läckra croissanter, bakelser, donitsar, muffins och sallader. Glass. Smoothies. Detta café har definitivt det bästa urvalet hittills. Beställde en Apelsin Kyss (kaffe med apelsinsirap, toppad med grädde och chokladsås) Personalen ursäktade sig för att hon satt i så mycket grädde, jag ljublade. Tio poäng för service.



Jag satte mig ner på övra våningen. Beslutsångest nummer två: sitta vid ett träbord, vid de mjuka kuddarna eller i fåtöljerna man aldrig skulle kunna stiga upp ur när man väl suttit sig ned. Eftersom jag skall plugga blir träbordet det lämpliga. Belysningen optimal, musiken likaså.

Efter en timme tvingade jag mig upp. Min Apelsin Kyss var kysst till sista droppen och mina läxor nästan gjorda. Jag visste vad jag skulle göra imorgon. Återgå till caféet. Så gjorde jag, beställde en Roberts Mocca och njöt i två timmar. Jag har hittat det optimala studiecaféet. Det heter Roberts Coffee. Tyvärr har andra också gjort det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar