torsdag 16 december 2010

nostalgi i byin.

Jahapp. Så sitter man här i sin barndomssäng med en långsam pc i sin famn å dricker ett glas vatten ur en mugg med texten "kiltti tyttö"(=snäll/duktig flicka) som jag druckit och inhämtat info om hur små flickor bör vara från i 17 år.

Jag hämtades från stationen igår av min far, for via bennäs stolthet = mysinge och sedan hem med mina tre resväskor som jag med möda och inte utan att ha förfrusit fingrarna transporterat från vårt härbärge på eriksgatan till tågstationen i åbo. Väl hemma får jag min födelsedagspresent av mamma,
bla. en FRIDA tidning... Tidningen jag läste då jag var 12 år. Jo mamma det var ju 21 jag fylld, inte 12...Men det sa jag inte högt, istället log jag och tackade så mycket, för visst blev jag ändå glad för hennes omtanke, och insåg att jag alltid kommer att i hennes ögon vara den lilla flickan som läser om att justin bieber är en player(han är ju pytteliten, o har hånglat i en bil oh nooo), sex första gången, hur man "haffar" killen i vinter...huh, hard core stuff liksom.

Men mest ångest fick jag över tidningens chefredaktörs ordval som "superbraiga" och"perfa" (inte konstigt de unga int lär sig proper svenska med sådan ordmisshandel i skrift), samt samma skämt som de var i frida tidningar för 9 år sedan då jag faktiskt läste den.

Nu är frågan vad man gör när man läst till slut tidningen. Jag har nämligen ingen aning vad man gör i larsmo vintertid. Vad hade jag egentligen för liv här, vad brukade jag göra, hur fick jag mina dagar att gå??? Jag inser att vännerna man hade då inte bor här längre, tvn inte lockar mig det minsta fastän jag saknat tv helt i åbo, böckerna i bokhyllan skriker tonår och för övrigt... int så mycket mer.

Det sagt kommer jag på att jag verkligen vill göra roliga vintriga saker och det finns så många mänskor jag vill träffa. Jag ser framemot detta å skall aktivera mig med något mer givande, men först ska jag läsa FRIDA till slut.

Ikväll blir det bra på Svenska gården i Jakobstad, med Victor Sågfors (och bänd) som har sin d-kursexamen aka LYSA! Check it out on facebook!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar