fredag 28 januari 2011

no vasa no cry

Jag borde förbjudas från att köra till Vasa. Det är dagens sanning.
Mitt huvud är överbelastat, huvudvärk. Vilken tröttsam dag....

Senast jag skulle ensam till Vasa krockade jag med pappas bil i fammos bil. Så låt mig berätta vad som hände idag...

Jag skulle alltså till Academill i Vasa för att representera psykologin.
Mål: Ge gymnasister en god bild av vad det är att studera psykologi, om någon frågar. Se fräsch och glad ut.

Verkligheten:
Jag vaknar för sent pga jag inte kan lägga väckning, varför den planerade extra skönhetsvården ersätts av att dricka en finrexin mot min hals som låter som barnträdgårdsläraren som rökt tre paket mallu i 35 år.

Kör mot Vasa. Märker att det är halt. Märker att min vindrutetorkare inte fungerar. Det stänker från långtradarna och jag ser inte ett skit. Kör som en kärring.

Är i Vasa en timme för tidigt, planerar ta en kaffe. Söker en billig parkeringsplats i 40 minuter. Skyndar mig in till mäcken och beställer en latte, samt ber att få låna deras toalett i all hast. Sätter kaffet på vessapappershållaren medan jag planerar torka av den nytvättade toaletten, men förstås stöter jag till take-away koppen och 2,5dl latte sprättar över hela golvet, inklusive mina byxor och skor.

Börjar torka golvet så jag inte skall bli portad från mäcken. Märker att jag håller på att bli sen men torkar ändå... Samvetet, mänskans stora problem.

Hinner trots allt i relativt god tid eftersom eleverna inte kommit. Ställer mig vid fel bord. Märker detta och hittar till slut rätt... Stressad, sur och utan koffein. Som tur lyckas mina bordsgrannar muntra upp mig och jag tycker jag sköter mig hyffsat.

Efteråt ska jag ännu köra till Henrietta. Valsar på i en halv timme utan att hitta motorvägen. Krockar nästan. Är en trafikfara och behöver MER koffein. Kör fel. Kommer till Roparnäs mentalsjukhus, ser detta som ett tecken. Det är kanske hit jag hör, gör ändå en u-sväng och med Henriettas hjälp hittar jag fram. Efter en timmes sökande.

Framme i Jeppis och hamnar att vänta i 20minuter på ett tåg som aldrig kommer.

NU: filmtime med "Amelie" och ett glas crocodile rock rödvin. Känner faktist att jag gjort mig förtjänt av det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar