måndag 21 februari 2011

tryckkokarsyndromet.

Jag angstar idag. Det är otypiskt mig och beror egentligen bara på fyra bokstäver. T E N T. Redan ordet är skrämmande, det innehåller TNT (= trinitroluen = sprängämne).
Vad som inte gör tentångesten mindre är att jag läser om ångest. Inte heller att jag för tillfället utför forskning i det. Ska jag diagnostisera min ångest så är den av låg grad: olust, trötthet och irritabilitet. Koffeinöverskott och huvudvärk dessutom..

Jag har alltid lidit till någon mån av tentångest. Just nu yttrar den sig i blockering; jag klarar inte av att läsa något alls. Istället stirrar jag på statusuppdateringar på fb, pratar i telefon och planerar våren.

Men jag väljer en interimistisk hållning: Jag ser det som något övergående och gör det bästa av det. Snälla, det är bara en tent. Inget man skadas av. Tror jag.

Ps. tryckkokarsyndromet syftar på kraftiga överkrav under längre tid. Så upplever jag inte min situation, detta är bara tillfälligt...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar