måndag 30 maj 2011

humanism.

Jag har avslutat mitt sista inlärningsskifte på det nya sommarjobbet. Jag är trött, men stortrivs. Tempot passar mig perfekt, att vara igång hela tiden utan att för dess skull stressa. Man får visa närhet, man får sköta om, bry sig om. Man får känsla av vad humanism innebär. De närvårdare jag hittills träffat visar verkligen på detta. Det gläder mig, det får mig att tro på mänskans godhet. På att behandla andra som man själv vill bli behandlad, även om man inte får något tillbaka.

Det sägs att även oegoistiska handlingar rymmer ett mått av egoism, för de ger en själv något; t.ex. en medvetenhet om att vi gör något gott som får oss att känna oss som bra mänskor. Vi kan inte arbeta för andras goda om vi inte samtidigt får ut något av det. Det gör oss inte till dåliga mänskor, det gör oss till mera mänskor. Att låta bli att göra något oegoistiskt, som att ge pengar till röda korset för att det får oss att känna oss bra, är betydligt sämre än att helt låta bli för att undvika att känna att vi tänker på oss själva i vårt handlande. Det, om något, är egoistiskt.

Vi älskar inte mänskor heller endast för att mänskan ska känna sig älskad, utan också för att vi själva vill känna oss älskade.
Emmis "ED reklam"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar