onsdag 19 oktober 2011

lögn.

Jag ljuger ibland ( oftast vita lögner, men ändå) och oftast kommer jag på mig själv först efteråt. Idag t.ex...
Till mitt försvar kan det inte enligt wikipedia riktigt klassas som lögn, dvs.

"En lögn är en oriktig utsaga som uttalas såsom varande sann, med avsikt att få dem som tar del av utsagan att anta dess riktighet trots att den som uttalar den vet att den är osann."

Jag sa nämligen idag hos tanten vid disken på gymmet att jag skall flytta bort, till österbotten närmare bestämt. Jag lät henne tro att jag skall göra det den närmaste tiden och för en mer långvarig tidsperiod. Jag har inga sådana planer. Det bara kom ur mig. Jag är ingen mytoman, jag vågade bara inte säga som det var. Att jag är en är fattig studerande som inte kan sätta 100euro i månaden å ändå inte vara säker på att jag slipper å body pumpa för att det redan är fullt i salen.

Varför kan man inte säga som det är? Om vi bygger ett samhälle på lögner genom småsmålögner så kanske hela samhället blir en lögn. Å nu är jag bara teatralisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar