måndag 24 oktober 2011

tentnöje.

Den första tenten för läsåret är i morgon. Vetenskapsfilosofi, hur smaskit kan den inte bli? Den här filosofin är lika smaskig som mina strumpor efter en länk till åbo slott och tillbaks. Känner dessutom en viss stolthet över min rebellion i och med att jag skolkat från 90% av föreläsningarna, eftersom det aldrig hade fallit mig att göra något sånt under de första 20 åren i mitt liv. Men jag måste erkänna att jag gillar hur den här dagen-före-tenten-tentläsningsdagen har börjat.

Sedan jag "steg" upp (ligger i säng på nytt efter att ha fått i mig något energirikt) har jag fått läst tre sidor, som egentligen är tolv sidor, eftersom jag har printat ekonomiskt. Min plan är att inte stressa, ha paus varannan timme, hinna med mycket motion under längre pauser än läsperioder och dricka glögg med blåbärssmak under själva läsningen. Japp, jag har inlett glöggperioden, men observera att det ju inte är traditionell glögg och därför inte räknas. Riktit.

Så, till skillnad från gymnasietidens 11h ångestläsning dagen före tenten (jag skämtar inte) där gråten var aldrig långt borta, har jag nu klokare och stressfriare börjat tentläsningen i så god tid och med så pass låga ambitioner att det blir en rätt rolig grej. O i slutändan, vem sjutton bryr sig om vetenskapsfilosofin gick genom med bravur eller med nöd och näppe om jag har förstått det som fanns att förstå och om någon om tio år frågar mig när jag praktiserar psykologi vad mina tankar om Humes induktionsproblem var. Jag kommer, oavsett tentens gång, att svara intressant, men jag är inte så insatt.

Nu blev de här för arbetsamt, dags för paus ;) Japp, jag är lite lat på måndagar.

2 kommentarer:

  1. http://hbl.fi/i-dag/2011-10-14/oforberedd-som-jag-ar

    tänkte på det där när jag läste det där inlägget, och by the way du skriver väldans bra tycker om att läsa dina inlägg, de har djup och värdesätter guldkanter i vardagen :)

    SvaraRadera
  2. Ibland får jag känslan att jag skriver tomma ord för döva öron, så det är bra om någon annan också finner nöje i det jag skriver. Nu blir man ju nästan lite mer motiverad att skriva. Så tack, det var roligt att höra! :)

    Å tack för hbl tipset, läste det själv också då den kom som bläck på papper genom vår postlåda och kände igen mig.

    SvaraRadera