söndag 1 januari 2012

nyår.

Ett nytt år för mig och ett nytt bloggår. Det känns trist att erkänna att jag inte har några konkreta mål för detta år, vilket jag hade förra året. Eller ja;

-kandin får gärna bli godkänd [ ]
-mitt hemliga 2012 mål får gärna uppfyllas [ ]
-jag vill utmana mig själv mer [ ], men de var ju sen inte så konkret.

Temat förra året var att lyssna till mitt hjärta. I år ska jag lyssna till min kropp ännu mer, vad den behöver, hur den kan skötas, hur jag själv ser på den och dess möjligheter. Det ska inte handla om kroppsfixering, utan kroppsmedvetenhet. För mig är kroppsmedvetenhet att vara närvarande i sin kropp. Enligt författaren Haruki Murakami och en psykolog som undervisat, är det extra viktigt för mänskor som jobbar med "sjuka själar" eller psykiska störningar att värna om sin kropp. Murakami skriver att en sjuk själ behöver en frisk kropp. Det tror jag på, depressioner och annat kan förebyggas med det man gör eller inte gör med kroppen.

"Sköt om dig", var de sista orden en vän som gick bort i år sa till mig. Jag hoppas vi lär oss det.

Tack för ett ännu ett rikt år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar