torsdag 12 juli 2012

mat i bloggen


Jag har funderat om att göra om denna blogg till en matblogg. Matlagning är ju ändå en av de roligaste saker man kan hålla på med, för att inte tala om att testa på nya restauranger och caféer och deras menyer. Samtidigt vet jag att min matlagning ibland stagnerar till omelett och kokade grönsaker. Frukosten, som är mitt favoritmål om dagen kan ibland bli en tråkig gröt. Kanske behövs det en tråkig matblogg också? Men om det blir det, blir det inte likt en matblogg som liknar de där body-buildarnas, som äter bara osaltad gröt, broccoli och kyckling varje dag till frukost, lunch och middag?
Nej, jag tänker inte göra det här till en matblogg. Men jag ska öka matens andel för mat är kul och alla behöver det.

Så dagens inlägg angående mat börjar egentligen här med två tips:
 1. Testa streetfooden från Mama Etiopia på Jakobstads gågata. Jag testade en Doro wrap (kyckling) igår och den smakade sagolikt. Lite dyrt, men definitivt hälsosammare än korvis kebab.

       2. Yoghurtglass ala Arnolds. Hur kan något så här gott först ha kommit hit till lilla Finland i år? Det är sagolikt, nyttigare än vanlig glass vad gäller fettet och beroendeframkallande. YUM!
      3. Ett tredje tips är halloumiost på spett. Grillas och gillas.

Så till sist; ett recept på yoghurtglass man kan göra hemma!
Du behöver:
3dl turkisk yoghurt
1 tsk vaniljarom
2 msk socker
1 dl hallon och blåbär

1.   Häll yoghurten och vaniljaromen i en metallskål som legat i frysen ett tag.
2.   Vispa blandningen med elvisp.
3.   Krossa bären och tillsätt saften från dem, samt några hela bär.
4.  Tillsätt sockret och vispa glassen jämn.
5.  Frys ner, men kom ihåg att röra om i skålen vart 20:e minut tills den stelnat helt. Servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar