söndag 28 oktober 2012

att välja vill framom måste

Har haft en så bra helg att det är riktigt sorgligt att den tar slut och den kommande veckan innebär mycket arbete även om det är saker jag tycker om. Denna veckas uppgift har varit att tänka "vill" istället för "måste" och jag medger att det har hjälp mig. Ganska komiskt så är det här ett budskap som står på mitt kylskåp med mina kylskåpsmagneter som jag skrivit för länge sedan men som aldrig aktualiserats så konkret som denna vecka.

Att välja vill framom måste betyder några saker:
- istället för att säga att jag måste plugga, städa, skriva uppsats, träna, handla
väljer jag att säga att jag vill lära mig, ha det rent kring mig, må bra, ha god mat i skåpet.
- att jag väljer att njuta av det jag göra
- att jag är medveten om när jag inte längre vill göra något. För långsiktiga mål ska man sluta där man känner att man ännu kan fortsätta en bit, skrev en vis man en gång.

Det är svårt. Det här med att inse att vi alltid har val. Att vi aldrig måste, men att vi ändå bör ta ansvar, vara vuxna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar