måndag 22 oktober 2012

trötthetens mysterium

Jag borde vara trött nu. Sömnen har varit onödigt kort och bristande förra natten och egentligen hela helgen. Jag har varit så trött hela dagen så jag inte orkat öppna en bok eller träna. Dammsuga och handla, dit har energin fått gå. Men så är klockan läggdags och så vips är man pigg som ett piggsvin.

Försöker man somna med våld så kan man det bli en paradoxal intention av det hela; försöker till att sova leder till att man inte kan somna, för att man försöker "för hårt". Jag är inte rädd för att inte somna, men jag ogillar starkt sömnlösa och korta nätter. Jag har märkt att sömnproblemen kommer mer ju äldre man blir, i alla fall för mig. Att åldringar sover dåligt visar att det inte är bara jag. Samtidigt påstod en påläst i ämnet att "dagens ungdom" och folk i min ålder sover sämre än nånsin och allt fler lider av insomni. Förståeligt förstås, med tanke på internet och dess utbud, spelen, tv 24 h/d mm. För att inte tala om de krav och orosmoment som håller en vaken och som känns mycket mer skrämmande och stora mitt i natten.

För det mesta somnar jag, oavsett trötthetsnivå inom 5-10 minuter efter att jag lagt mig ner för att sova. Så det nog det jag ska göra nu. Efter att jag lämnat allt som finns att tänka på, spelat ett spel och kollat mejlen en extra gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar