måndag 10 december 2012

birthday cake

Har värsta choko å gräddmorkkis efter att ha bakat en fantastisk-to-be födelsedagstårta åt mig till min födelsedag på onsdag. När man bakar en ubergod tårta som denna så måste man ju smaka lite på ingredienserna och slicka skålarna och eftersom jag bor ensam för tillfället så finns det ju bara en i hushållet som kan ta det hedersuppdraget.

Tårtan var en chokladglasstårta som ska vänta i frysen tills min födelsedag. När en tårta är glass och choklad kan det bara inte bli fel. Ni får receptet här nere, ifall ni inte har rutiga kokboken där hemma. Superenkel dessutom!

Botten:
300 g mandelmassa --> riv
2 ägg
2 msk kakaopulver
--> blanda allt till en deg, sätt i en rund löstagbar form (23cm) och grädda ca 20 min i 175 grader, på nedersta falsen.
--> låt svalna, ta bort kakbottnet från formen och diska formen. Sätt sedan kakbottnet tillbaks i formen.

Fyllning:
3 dl grädde --> vispa
200g mörkchoklad --> smält i vattenbad
2 äggulor--> vispa

Rör snabbt i mörkchokladen i de vispade äggulorna, rör i grädden och  lägg alltsammans över kakbottnet i formen. Frys minst 3 h (men går även längre). Ta ut 30 min före servering. Garnera med bär eller annat!


Såhär blir den sen att se ut :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar