torsdag 25 juli 2013

finsk till 100%

Spenderade natten på ön X i larsmo skärgård. Kände mig extra finsk när jag badade bastu. Kände mig ännu mer finsk när jag simmade i det kalla vattnet naken och svor lite över kylan men tog ett dopp ändå. Kände finländskheten bli ännu djupare ingrodd när vi spillde den bastuvarma ölen (karjala) i håret för att det sägs vara bra för håret (en äkta finländare skulle antagligen ha druckit upp ölen trots värmen). Kände finnen i håret när håret tvättades med Aito Suomalainen Shampoo. Kände finländskheten krylla när vi böt från radio X3M för att vi inte orkade höra på deras finlandssvenska prat. Kände fornfinskheten i mig när vi schasade fåren tillbaka till sin sida av stängslet. Kände finsken vakna i mig igen när dagen började först efter en kopp pannkokt kaffe. 

Finne. På riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar