onsdag 31 juli 2013

om beroenden, inte bara sex

För alla som är lika psykologinördar som jag och som vill ha sin dos av psykologi alltid då å då rekommenderar jag bloggen Erik Syndbys Sexberoende Blogg

Han är en terapeut som skriver bl.a. om olika relationer och sex och hur det kan bli när man levt i en dysfunktionell familj med beroende- och annan problematik. Det här stycket tyckte jag var mycket träffande, där han skriver om hur det är att leva som medberoende:

"Att växa upp i en dysfunktionell familj förvränger verkligheten. Det är oftast de kvicktänkta barnen som ser "elefanten i vardagsrummet" och blir den starkaste eftersom de vägrar att ignorera det, vilket samtidigt gör dem till ett problem i det dysfunktionella systemet. Att leva som vuxen tillsammans med någon som skadar dig känslomässigt, psykiskt eller fysiskt och att tolerera det är inte att leva i verkligheten. Att försöka ändra en annan till en idealiserad version av vem vi skulle vilja att de var är ett spel som ingen kan vinna. Men att äga din egen verklighet och uttrycka det är ett tecken på god psykisk hälsa."

Passar även bra med Hellstens ord som ofta drabbar medberoende och andra som blir förvirrade i sina behov:

 "Att vara självisk är att jag inte tar mina egna behov på allvar; jag ser ei mina djupaste behov. Då vill jag alltid ha något eftersom jag aldrig får vad jag verkligen behöver." 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar