fredag 23 augusti 2013

ännu mera caféer och gottgott

Igår var de konstens natt i Helsingfors. Passade på att göra saker jag har velat göra i helsingfors men inte kommit mig till, eftersom detta är den näst sista veckan i Hesa! Buhuu, jag har blivit så förälskad i Hesa under augusti. Fast det ska nog bli skönt att komma till Åbo också :)

Så igår blev de ett besök till det troligen enda caféet förutom studentställen som säljer kaffe för 1 euro. Kommer inte på vad det heter, men det är placerad alldeles intill Mannerheimvägen, vid sidan om Sibeliusakademin, där jag passade på att använda deras wc och cykelparkering (too much info). Där kan man i lugn och ro sitta antingen vid insidan om det är regn som igår, men helst ska man vandra med sin kaffekopp till deras trädgård intill och njuta.

Ett annat café jag måste snabbt också nämna är förstås café Sininen Huvila här i Böle, alldeles intill vattnet där man gärna njuter en glass och läser en bok (har testat utan bok och det funkar också fint).

Men, hursomhelst har de ju också Syystober i Hesa så här dags. Det innebär i år att de har ett evenemang som kallas Herkkujen Suomi. Så igår var vi och testade allt gott det fanns till bjuds. Under en timme gick våra steg och våra munnar i full gång efter nästa smakbit i form av finländskt bröd, kött och annat. Gott och roligt! Vi testade också glassbakelser, men jag föredrar faktist vanlig lösglass. 

Ikväll blir det kanske ett återbesök ifall V är intresserad. Annars så vet jag inte. Imorgon har vi tänkt besöka McDonalds kl 8.00 för att äta frukost. De serverar nämligen McFrukost här alldeles i närheten och vi vill pröva deras McMuffins. De små sakerna man ser framemot i livet säg. Tur då man kan nöja sig med det! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar