söndag 25 augusti 2013

En lagom perfekt söndag

Den här söndagen har varit helt perfekt. Lagom skön, lagom tråkig, lagom rogivande, lagom effektiv, lagom perfekt. Alltså perfekt, för lagom är ju bäst i långa loppet!

Så vad gjorde denna dag så lagom? Jo, det började egentligen igår med att jag for i säng fullständigt nykter. Jag vet att det låter konstigt, men ett glas vin kan nämligen få min nästa dag att inte bli riktigt fullt lika bra, även om orsaken till det troligen är psykiskt, dvs. något jag inbillar mig, alltså nästan lika verkligt för det. Min nattsömn blev därför en tia och jag vaknade utvilad och nöjd. Å hungrig.

 Riktigt hungrig, vilket var tur eftersom jag dagen före gått och köpt ingredienser till två olika typer av fattiga riddare: en med salt pålägg i form av stekt skinka och 2 olika ostar, och ett sött med det mer traditionella blåbärskompott och fullfet vispgrädde. Chef John kan nog sin sak, googla hans recept så får ni det "äkta" receptet på fattiga riddare som jag följde, dvs. fattiga riddare enligt hur man gör dem på restauranger.

Efter den lagom mättande frukosten bestämde jag mig för att ett besök till simstadion var precis vad jag ville göra. Sagt och gjort så blev det en timmes utomhussim i härligt solsken med lagom mycket folk tills det blev för mycket folk så jag gav upp. Å det här med simning och bastu är ju helt fantastiskt faktist, inte nog med att det gör kroppen härligt, lagom trött så får man en stund att filosofiera medans man tar sina simtag. I alla fall om man simmar lika lagom långsamt som jag.

När jag kom hem överraskade V mig med den härliga idén att gå på picknick. Sagt och gjort fixade vi god sushi med laxfyllning och for till parken bredvid och avnjöt under ett äppelträd. Låter det lite väl idylliskt? Nej, det var lagom idylliskt.

Efter det har det blivit studerat, vilat och promenerat i solskenet, samt förstås ännu mera mat. För vad är nu livet utan lite riktigt god mat då och då. Resten av kvällen jobbar jag, men det passar mig riktigt bra när dagen ändå varit så bra. Å så har jag ju också ett lagom roligt arbete.

Ha en lagom trevlig vecka!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar