söndag 29 september 2013

Åland i mitt hjärta

Det har varit en härlig helg! Tillsammans med svärföräldrarna har jag fått resa till lilla, blåsiga Åland och hälsa på min Ålänning. Det hela gick kanske väl fortfarande i flyttandets tecken, men vi hann med en massa underbart också.

Strax vi ankom till Åland efter fem timmars båttur for vi och kollade läget till Mio och matbutiken. För det fantastiska med Åland är att de ju har det bästa ur tre världar: traditionell, trogen finsk mat, högklassigt, närproducerat Ålandsk mat och de roligaste, hälsokosten från Sverige. Hurra!


Den här godingen UTAN tillsatt socker var en höjdare och sparas i Åland så jag har något att se framemot då jag kommer på besök (förutom allt annat).

Följande dag blev det ännu mera shopping. Vi började med att vara lite turistiga, till att handla lite väldigt närproducerade produkter på Mariehamns torg. Med kom traditionell Ålandspannkaka, traditionellt Åländskt svartbröd, samt till mig hemmagjort blandsaft och sylt. Blev överraskad hur förhållandevis mycket butiker det finns trots allt i lilla Mariehamn, med tanke på folktomheten generellt. 

Efter förtärningen av godsakerna blev det biltur. Först till shoppingcentret i Jomala, sen till Eckerö på café och till sist till höjdpunkten för dagen: Smakbyn! Stället som kocken Michael Björklund (bl.a. även pub Niskas grundare) öppnat för mindre än ett år sedan på Åland är verkligen värt ett besök. Förutom att stället befinner sig vid det vackra slottet Kastelholm, så är maten verkligen mycket bra och stämningen mysig. Å ännu ett ställe att köpa toppentoppen mysli och andra godsaker! Servicen på topp när självaste kocken Michael kom och frågade oss hur maten smakade! :)


Resten av helgen blev att njuta av samvaron, närvaron och det fina i att vara tillsammans. På hemresan fick jag min Muminmugg (Muutto), samt ett å annat trevligt taxfree-fynd.


 Muggen är ett länge önskat tillägg i min Muminserie, samt får bli ett fint minne från flyttperioden i sommar och höst. Förutom det lämpliga namnet "flytt"/"muutto" påminner färgskalan om vemodet, hoppet och det fina i det lilla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar