tisdag 1 oktober 2013

Lihaton Lokakuu

Nu har jag ju då bestämt mig att joina den köttfria oktober rörelsen, som helt enkelt går ut på att minska eller helt sluta äta kött under oktobermånad. Jag tänker köra den mer extrema formen, eftersom jag inte annars heller äter mycket kött.

Så här motiveras månaden: "Suomalainen pisteli poskeensa viime vuonna keskimäärin 78 kiloa lihaa. Sen tuotantoon käytetetään 550 000 litraa vettä. Kuukauden lihattomalla säästyy siten 6,5 kiloa lihaa ja 45 500 litraa vettä. Eikö olisi hienoa kasvattaa yhdessä tuo luku ihan älyttömän suureksi?

On myönnettävä, että suomalaisten lihanmässytys on lähtenyt lapasesta: fläskiä hammitaan enemmän kuin koskaan. Vähemmälläkin pärjää ja on pärjätty. Terveydelliset haitat ovat myös merkittäviä: esimerkiksi syöpäjärjestöjen mukaan terveellinen määrä olisi korkeintaan 300 grammaa lihaa viikossa, kun suomalaiset kiskovat 200 grammaa päivässä!"
Så att lämna bort det röda köttet under en månad har bara positiva effekter. Speciellt skönt tycker jag det vore med tanke på alla högproteindieter som gjort att köttförsäljningen skjutit i höjden. Det vanligaste köttargumentet jag ser är att "man lever bara en gång, så då ska man njuta, å kött är njutning." Jag motiverar mitt köttätande främst på praktiskt plan: jag vill äta av den maten som finns och oftast finns mer kötträtter än icke-kötträtter. Jag vill kunna äta de som andra äter och inte kräva undantag. Å lite av den överdrivna och irrationella rädslan att inte få i mig tillräckligt protein annars.

Å angående njutning så visst är kött gott i bästa fall. Men jag tänker att man kan njuta av lite mindre mängder kött? Av lite bättre kvalitet när man väl njuter? Å av de djur vars kött äts åtminstone får en någorlunda ok livsmiljö, såsom de glada grisarna på Åland t.ex.


Själv tänkte jag tanken på att bli vegetarian första gången när jag var 9 år. Jag försökte 1 dag, sen lurade mina systrar i mig en hamburgare och skrattande sa att nu är du inte vegetarian mer. Med mitt logiska tänkande i den åldern fick det mig att tro att det var enda sättet att vara vegetarian, att aldrig äta kött. Komiskt nog blev två av dem vegetarianer.

 Idag ser jag att man kan vara vegetarian av olika orsaker och på olika plan. Men jag behöver aldrig kalla mig vegetarian även om jag äter mest vegetariska alternativ. Jag vill inte kategoriseras, men jag vill välja det som är bättre för mig, miljön och plånboken. Å då passar vegetariska alternativ bra, åtminstone för en månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar