torsdag 6 februari 2014

Lära sig gå på nytt (och fläta en fiskbensfläta)


Jag genomgår en process där jag försöker lära mig att slappna av på nytt. Att göra saker, helt enkelt bara för att de är roliga, för att jag mår bra av det, för att jag behöver det. Som att ta en tupplur efter kaffet istället för att jobba vidare. Att läsa en bok för nöje framom nytta. Att lacka naglar för att det är fint fastän det tar sin tid. Att meditera innan jag tar tag i saker på morgonen. Att tillåta mig själv att leka, älska, leva. 

Det fanns en period efter den tunga perioden då allting kändes som måsten. Även roliga saker blev måsten. Då jag inte riktigt kunde skilja på vill och måste. Allt blev prestation, till och med vilan. Till och med "det roliga".

En vän sa till mig idag att när det som tidigare har känts roligt inte längre gör det är det dags att fråga sig varför 1) man gör det och 2) varför det inte längre känns roligt. Om man gör saker som inte längre känns belönande kanske det är dags att byta hobby eller byta inställning till aktiviteten. När vill blir måste....

Så idag har jag inte gjort så mycket. Å det är ändå okej. Jag har lärt mig göra en fiskbensfläta och ta det lugnt. Det är mer än jag klarat av igår och det räcker. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar