onsdag 26 februari 2014

Plättar på såret

Jag har börjat med förebyggande själv-arbete idag. Det handlar om en moderlig instinkt jänte mot mig själv, att trösta barnet i mig som inte vill gå till tant doktor denna morgon.

Mammor tröstar med mat. De finns en orsak till matens tröstande effekt, den började via modersbröstet. Själv tröstar jag mig med plättar. Goda, fluffiga, glutenfria plättar. Nästan veganmat, men sen så spicade jag till det med ett ägg på slutet. 


Receptet då? Här:

Mixa 1dl glutenfria havregryn till mjöl. Tillsätt 0,5dl fullkornsrismjöl, 1 msk psylliu m och 1 tsk bakpulver, samt kanel o kardemumma enligt smak.

I en annan skål: blanda 2dl vaniljsojamjölk (eller annan mjölk), ett ägg (valfritt), några droppar vaniljessens och ca 2tsk honung

Blanda ihop rörorna, tillsätt sedan en mosad banan. 

Stek på pannan i fett av valfri sort. 


Pröva gärna med att ploppa i några blåbär i stekningsskedet, blir fint och gott.

Ät och njut! 

Jag åt mina med den fantastiska Lindahl vaniljjoghurten, kvarg och mammas hallonsylt. 


PS. Vardagslyx. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar