tisdag 25 februari 2014

Asiatis(k)dag

Den här tisdagen blev inte som planerat. Å jag tycker om att planera min dag på förhand. Tänka ut vad jag skall göra. Vem jag ska möta och när. Hur länge jag ska sova; när jag ska somna in och vakna. Har jag en tent bestämmer jag på förhand hur mycket jag ska läsa, i vilken ordning och hur. Jag kollar gympaschemat på gymmet dagar före, för att redan då bestämma vad jag ska träna och när. Kvällstid kollar jag recepthäften för att hitta frukostalternativ som ger mig den där suveräna starten. Före jag avslutat en länk bestämmer jag vart nästa länk skall gå, i vilket tempo och vilken tid. Jag skriver dessutom ner allt detta, så jag inte behöver planera på nytt. Ja, ni ser bilden. Jag vill veta saker på förhand, tänka ut saker på förhand.. Å ändå har jag sett mig själv som spontan..

Men min vardag är ändå inte så rutinmässig och planeringen är inte lagisk, den är anpassad efter humör. Planeringen möjliggör dessutom variation. Genom att tänka ut saker på förhand så planerar jag in variation, vilket gör att tids- eller motivationsbrist sällan blir ett problem. När jag vet vad jag skulle kunna göra och varför, så uppstår inte heller hinder för görandet. Det hjälper mig också att nå mina kort- och långsiktiga mål. 

Det jag skulle komma till genom denna uppläggning var ändå att denna dag inte riktigt gick som jag hade planerat. Min frukost blev inte vad jag hade tänkt mig igår (plättar). Morgonlänken for dit Johanna ville, inte som jag hade tänkt (vilket är ok). Lunchalternativet jag sett framemot fanns inte att välja längre (morotsbiffar). Serien jag sett framemot att se gick inte (nätsidan fungerade inte). Den traditionella tisdagsträffen blev inte av (pga förkylning). Handledningen på kvällen blev inte av (pga heshet och halsont). Min middag blev inte heller det jag tänkt mig (pga sjuk mage). 

Men en sak vann jag på spontaniteten: Min tisdag blev asiatisk. Eller AsiaTIS(k)DAG som jag kom på. Jag blev helt enkelt sugen på att göra och äta dessa två saker:

1. Min nudelsoppa. Skapad av alla ingredienser jag hade i skåpet som liknade det som ska vara i en asiatisk nudelsoppa, dvs. hetta av chili och sambal oelek, sötma av honung, styrka av lök och vitlök, smak av buljong och ingefära, surhet av citron, sälta av fisksås mm. 




2. Hummus mummus eller mummus hummus. En hummus av mixade kikärter, vitlök, tahini, olja och kryddor. Å mera kryddor. Det blir aldrig för mycket kryddor i en hummus enligt mig. Jag smaksatte mitt basrecept på hummus med bl.a. curry, ingefära, sötsursås(!), koriander, persilja, chili, peppar och citronsaft.




Så, spontanitet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar