torsdag 3 april 2014

What I'll miss about you (turku)

Vad jag kommer sakna med livet i Åbo?

- att gå längs ån å titta på glada mänskor en solig söndagseftermiddag.

- min äldsta kära syster som bor i Åbo samt hennes hundar. Hon har gjort att Åbo har känts hem för mig. Vår relation har verkligen djupnat under min studietid.
 
- att bo med Johi. Sorry V, men jag tror inte att det finns något så okomplicerat å praktiskt som att bo med en annan kvinna eller så har jag bara haft otroligt tur. Våra kaffe å testunder, vår gemensamma passion för bra böcker, filmer å bakverk.  

- utspridda vänner i Åbo genom tiderna. Ni vet vem ni är <3

- dans hemgruppen mer specifikt. Ni är så bra. Så fina. Så kloka. Så omtänksamma. Så värdefulla. Så många skratt.

- Arbetet å arbetskompisarna. Ungdomarna. Så många fina minnen. 

- lägenheten. Ja du är ful ö nött men du är mitt första hem sedan 4,5 år. 

- Cafe Art. Å vad jag älskar detta cafe! Kärlek från första ögonkastet 2007. 

- Motivus, mitt gym. Så många timmar av svettig, rolig träning. En tillflyktsplats i vardagens hekt. Ibland nästan som ett andra hem i Åbo. 

- Arken. Studiekompisarna. Billiga luncher. Psyckans kafferum. Att sätta sig i en gammal soffa å filosofiera när man borde plugga. 

- Åbo stadsbibliotek. Den bästa bibban i världen (utan att överdriva). Också tidvis mitt andra hem. Ett ställe att gå till när man vill unna sig något extra. 

- Saluhallen. Tebutiken där. Att titta på allt utan att köpa något.

- Lidl (haha), när man bor granne med lidl så bildas ett speciellt band. Å mitt hjärta dör lite varje gång jag tänker på hur mycket dyrare det är i m:hamn. 

- Åbo slott, idrottsparken å hallisbron. Målen för mina absolut vanligaste länkspår. 

- att bo mitt i en liten storstad. bruset från storstan. att bo 200 m från centralaste centrum. 

- hälsokostaffärerna. torgets frukt- å grönsakshandel. stockmanns fiskdisk. tiger. ikea.

Ja nu blev det lite mer eller mindre random saker som ploppade upp i mitt huvud som jag vet att jag kommer att sakna. Men i saknaden finns en stor tacksamhet, för saknad berättar att det finns mänskor å platser som burit upp en när vardagen känts tung.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar