söndag 19 oktober 2014

Hälsa i längden

Legat vaken i 2h, allt sedan kl 2.30. Gårdagens operation hade enligt personalen gått bra, men det var en lång å svår operation å handlar om hans hjärta, så kan jag nog inte andas ut före han vaknat upp å så..

De senaste dagarna har fått mig att tänka ganska mycket på livet å hur våra val formar oss. Vad vi kan förändra å vad vi inte kan. Hur våra handlingar definerar oss. Vad som vi riskerar å betalar å till vilket pris. Hur mycket vi ska vara flexibla, alternativt rigida. Vad vi mår bra av i längden, alternativt kortsiktigt. Vad en livsförändring kostar, alternativt ger. Hur mycket är hälsa värt och vad är hälsa och hälsosamt.

Jag minns att jag ofta fick kommentaren "you look healthy" under min vistelse i indien, vilket ofta handlade om att jag sågs som varken fet eller smal. För mig har definitionen av hälsa inte haft en lika stark koppling till hur jag ser ut eller väger. Vi kan väga var vi vill men ändå inte vara hälsosamma. Hälsa för mig handlar om att dag in å dag ut göra val som gynnar mig både nu och imorgon, dvs kort- och långsiktigt. Val som gör att jag orkar med det som livet kräver. Val som stärker mig. Det inrymmer även val som vore ohälsosamma om de upprepades varje dag men som genom dess tidvisa förekomst hjälper mig må bra både kortsiktigt å långsiktigt. Inte alls så lätt som man tror ändå. Å en lång bit till mål kvar, även om jag kommit en bit på vägen. Jag har fått börja från noll känns det som ibland. 

För att vara mittemellan verkar vara svårt i längden för många och också något jag själv ibland ifrågasätter. För det är något tråkigt och oförutsägbart. För varför vara som medeltalet när du kan vara bättre än medeltalet? Lite starkare, smalare å hälsosammare. Göra det lite snabbare och effektivare. Bli lite rikare å framgångsrikare. Ofta dras vi till kortsiktiga, extrema lösningar. För det säljer ju och verkar lätt. Dessvärre handlar framgång i längden om upprepade såväl kortsiktigt som långsiktigt smarta val å hårt arbete. Eller hårt å hårt, det räcker att du försöker och har en plan som håller.  

Var vill du vara om 1 år 10 år, 20 år, 50 år? Vill du kämpa för att pendla mellan extremer eller ha för längesen lärt dig sundhet å balans? Vågat vara normal, även om det inte ger dig kortvariga kickar. Vågat lita på kroppen. Omfamnat dina begränsningar. Bett om hjälp. Satt din hälsa först, å definerat det på ett sätt som bygger på dina värderingar. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar