måndag 17 november 2014

Jag vet att jag borde...

Jag vet att jag borde göra något åt min gradu, klockan är över 9 och jag ligger ännu i sängen. 

Jag vet art jag borde gå på en morgonpromenad, jag skulle må bra av frisk luft och min kropp skulle tacka mig.

Jag vet att jag borde söka jobb, jag kommer inte vara studerande länge nu och utan pengar är det jobbigt att leva.

Jag vet att jag borde städa, dammkornen växer och mattorna behöver dammas. 

Jag vet att jag borde äta hälsosammare, man blir ju inte direkt mindre med åren och vågrn visar upp. 

Jag vet att jag borde, borde, borde... Men hur mycket av dessa borden är vill? Å hur svårt är det inte att gå från det ena bordet till det andra? Om ens liv blir en massa borden, hur länge orkar man med det ? Är det inställningen som är fel, eller hur vi pratar om saker? Slösar vi inte extremt mycket energi på att tala om saker i borden istället för vill? 

Vad vill du med ditt liv ? Vad bör du med ditt liv? Vem bestämmer dina borden? Är det ditt stränga överjag, du vet den som säger att om du inte gör så å så, kommer du att bestraffas, t.ex. i form av att du blir ensam, fet och olycklig. Eller är det dina rädslor som bestämmer, som är rädd för det stränga överjagets hotelser blir besannade. Eller har ditt stränga överjag ett ansikte, en röst, en person... Är det din förälder, partner eller idol som ställer förväntningar på dig? 

Jag tror att du behöver bestämma, om du vill låta borden ta över ditt liv eller om du vill leva ditt liv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar