lördag 29 november 2014

Lilla jul

Vilken härlig lördag å lilla jul det har varit hittills! Gårdagens pepparkaksbak smittade av sig julstämning, så jag börjar verkligen känna att de e första advent snart! 

Dessutom har julbelysningen kommit upp i mariehamn, å vi blev bjudna på glögg å pepparkaka i butiken. Det känns skönt att julen är väldigt stressfri, jag gör det jag har lust med men börjar inte stressa med julkort, julklappar eller dylikt. 

Nåt som hör till julen i finland är ju julstjärnor. Jag måste erkänna att de finns ju godare saker, men ett par brukar ju ändå slinka ner. Å så e de så praktist att man bara gör allt efter man vill ha dem, när degen förvaras i frysen. I år ville jag ändå lyxa med en hemmagjord plommonsylt. Lite mindre e-ämnen å en personlig touch i smaken kan ju inte skada! Mitt recept lyder så här: 

1 påse torkade plommon (250g)
1 dl vatten 
0,5 dl farinsocker
1 tsk vaniljessens
2 tsk kanel
3 msk hjortronlikör

--> koka snabbt upp, låt småputtra under lock 20min tills plommonen mjuknat, mixa och kolla smaksättning. Frys ner eller förvara i kylen i burkar.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar