onsdag 17 december 2014

Lucka 17: Undvik en jul med förkylning, immunboosta!

Det finns många förväntningar kring jul och för de flesta krävs två saker: ledighet och att man ska få vara frisk. Ändå tänker jag mig att just dessa två enligt murphys lag rätt ofta motsäger varandra. Vi har jobbat hårt sen sommaren, får en längre ledighet och vips, kommer förkylningen när vi lite slappnar av. Det är som något i oss sade att nu är det dags för att hämnas för att du inte vilat tillräckligt, nu finns det tid att ta igen. 

Den här "vinterns" snöfrihet har inte heller gjort saken bättre. Åtminstone här har det blåst massor men jag har ändå inte riktigt lärt mig att klä mig som jag skulle om marken var vit. Plus att nån på arbetet påstod att förkylnings-virus inte dör när det inte blir minusgrader, vilket ju varit rätt sällsynta också.

För att öka immunförsvaret och minska risken för att vi ska bli sjuka till jul föreslår jag tre hederliga sätt:
1. tvätta händerna extra noga.
2. ät födoämnen som stärker immunförsvaret, jultiden är säsong för flera som är toppen för detta, bl.a. apelsiner, granatäpple, fikon, grönkål
3. gör en super-honung som innehåller några av de mest effektiva immunförstärkarna ingefära, gurkmeja och citron!


Den kan dessutom användas som en ge-bort present, men jag tyckte den var så god att jag sippar gärna på den själv. 

Ps. Se dessutom till att varva fysisk träning med ordentlig fysisk och psykisk vila :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar