tisdag 27 januari 2015

Att förbereda sig inför arbetsintervju

Den vanligaste fråga jag fått av okända å kända under mina 5 år på psykologin är hur man kommer in. Folk vill gärna veta vad som gjort att den där "juryn" väljer en framom en annan, samt om man kan förbereda sig inför det. Jag tänker inte svara på den frågan här, men jag ska klargöra en viktig grej: De som väljs till psykologin utgör en grupp som har stor chans att klara av psykologi studierna, dvs att kunna reflektera, ta hand om sitt egna välmående, samarbeta.. Det betyder inte att man blir bra psykolog för det, men för att bli en bra psykolog behöver man ju först klara av krävande studier. 

Inför min första riktiga arbetsintervju har jag förberett mig på lite samma saker som inför intervjudelen till psyk. Så jag tänkte att jag kunde dela med mig av det så kanske ni finner nåt som kan hjälpa er. 

1. Fundera varför du vill ha jobbet/studieplatsen. Du kan skriva en lista på plus-sidorna med arbetet, men även negativa sidor. Använd de positiva sidorna som motivator för varför du ska kämpa för jobbet, å gör de negativa sidorna om till frågor som du ställer din arbetsgivare,  t.ex. om du är osäker om du kan bygga upp din karriär på arbetsplatsen kan du ju fråga vilka möjligheter till att klättra uppåt å fortbilda sig det finns inom arbetsplatsen.

2. Fundera på vem du är och varför du skulle passa arbetet. Du kommer antagligen även på sidor i dig som gör dig osäker om du klarar arbetet eller inte. Tänk på att det inte finns en enda person som inte skulle möta på utmaningar i arbetet och att de utmaningar du möter är inget nytt. De är därför en utmärkt chans för dig att öva dig på att lösa eventuella utmaningar före du möter dem. Trots allt, det som gör en bra arbetare är ju delvis hens förmåga att klara av dessa. Om du kan leva in dig i dessa svåra situationer utan att bli för ångestfylld kan du antagligen skapa en bra bild av vad som krävs av dig på arbetsplatsen. Använd den och visa din arbetsgivare att du förstått kraven och att du har en personlig verktygslåda som gör dig lämpad för jobbet. Denna verktygslåda kan innehålla såväl tidigare arbetserfarenheter som en förmåga att be om hjälp av andra.

3. Det som sägs är viktigt men minst lika viktigt är det som sägs med kroppsspråket. Hur tar du i hand? Ser du i ögonen, ler du, sitter du rakryggad och stänger dörren efter dig? Skapa en inre bild av hur du vill gå tillväga så minskar risken för osäkerhet i stunden, å du kan fokusera på att vara närvarande. Om du känner dig osäker kan du föreställa dig en person du tycker verkar trygg i sig själv och föreställa dig själv hur du skulle bete dig om du kände dig så. 

4. Bakgrundsinfon. Jag frågar mig: Vad krävs det att jag ska åtm kunna om jag jobbar med det här? Vad utmärker professionalitet? Här hjälper det mig att se det som ett prov, läsa in mig på relevanta termer så att jag på ett vardagligt och enkelt sätt kan visa att jag "talar samma språk" som intervjuaren. Gör det inte svårare än det är, det kan räcka att läsa en artikel om vad som jobbet innebär och söka upp de termer du är osäker på. 

5. Ha roligt. Se det som en övning där du inte kan misslyckas. Får du inte jobbet betyder det ju inte att du är dålig, utan att det finns en bättre lämpad arbetsuppgift som väntar på dig någon annanstans. Å om du ändå känner att det här var det jobb du verkligen ville ha, skola dig vidare å försök igen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar