måndag 26 januari 2015

Pumpa

Den oändliga receptinspirationen på pinterest tycker jag är helt fantastisk, om man bortser från en liten grej: vissa (amerikanska) ingredienser finns inte i våra butiker. Det mesta går det dock att hitta nåt substitut till. 

Det jag saknat mest är pumpkin-puree på burk. Har sett nångång i nån amerikansk hylla på prisma att de sålt det, men väldigt sällsynt är det. Å dyrt av den orsaken också.

Så igår köpte vi en butternut pumpa som jag tänkte först göra soppa på, men sen kom på att jag helre gör puree. Pureen går sedan att göra till soppa, om man så önskar.

Så här gjorde jag:
1. Halvera pumpan å gröp ut kärnorna.



2. Lägg en tsk olja på var halva å sätt i varm ugn (200grader)


3. Ta ut när innehållet är mjukt, gröp ut det å mixa. Klart! Frys ner!


Av purén kan du sen göra t.ex. plättar. Jag testade och det blev jättegott!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar