söndag 8 mars 2015

Helgen i Åbo i detalj

Det har varit en trevlig Åbo helg, som jag tänkte sammanfatta för allmänhetens intresse.

Fredag
Vi tar oss till den nyaste röda båten. V jobbar i cafeet medan jag prövar lite kläder i taxfreen. Hittar en blus i en härlig pastellgrön och lite choklad till min värd. Prövade också Freddys nya WRUP-jeans  för att jag sett dem på bloggar å instagram men tyckte de såg helt löjliga ut. Noterade halvvägs att jag glömt provhyttsdörren halvt öppen för allmänheten. Ops. 
När vi kom till Åbo tog jag bussen in till stan, skulle byta vid torget. Steg på buss som for i fel riktning, noterade som tur detta och böt förrän bussen hann gå. Puh. Kom fram till Malenas halv nio. Hon hyr i andra hand en lägenhet modell äldre. Började tänka på lägenheten Bridget Jones bor i: mysigt, fint men i renoveringsbehov. Efter te, nötter och chokladkaka blev det Skavlan å natten för oss. Sov som en stock. 

Lördag
Steg upp min vana trogen kl 6. Bloggade å läste andras bloggar, kollade runt på nätet. Malena vaknade vid 7. Hungriga som vi var for vi på hotellfrukost till stan, alldeles vägg i vägg med min å Johannas f.d. lägenhet. Det stod fortfarande våra namn på dörren till trapphuset. En del av mitt hjärta har lämnat vid den lägenheten, å de minnen som jag har där. 

Frukosten var toppen. Lagom utbud, topp kvalitet på allt. Läste tidningar å njöt i flera omgångar. Prisade juicen, den färska frukten och brödet. 


Mätta och belåtna for vi på shopping. Myki fina plagg. Halvvägs i shoppingen blev det dock klart att jag inte behöver nya kläder utan HELA kläder. Hade nämligen fått ett hål i favvojeansen. Kanske sku jag ha köpt de där löjliga jeansen på båten ändå? Jakten på ett par hela byxor börjar. Prövar 5 par, känns inte rätt. Hamnar in på Carlings å hittar exakta kopian av mina jeans, men utan hålet i grenen. Success!

En runda genom de obligatoriska butikerna: hm, punnitse ja säästä, stockmann, stadium, akademen, etc. Saluhallen å förstås. Köper nya löpskor, mitt tredje par på 5 år. Asics förstås, nu på rea. Konstaterar att mina fötter antingen växt eller så har modellen ändrats, så det blir en halv storlek större än vanligt. Hittar också en scarf, smink, ett par örhängen å apelsinkaffe. Mycket nöjd med mina köp, allt sånt som jag verkligen behövt å planerat köpa bara jag hittat det jag vill ha. Success på nytt! 

Efter shoppingen blir det en kaffe med V på cafe Carre, ett nytt cafe vid ån. Mysigt, lite på dyrare sidan men ack så god italiensk glass å vilka bakelser! Vi tittar på resor men bokar ingen ännu. Sen ringer syrran å jag beger mig dit. Blir dissad av en buss som bara kör förbi. Kommer fram lite sur, men glömmer detta när jag ser syrrans lilla bejbi. Lilla Casper som har den godaste doften. Baby-doften. Hundarna mimi å bella som vill ha uppmärksamhet. Det blir prat, mat film å massage. Bokat ny tid för imorgon, jag vill gärna umgås med den lyckliga lilla familjen igen. 

Går sen till Malenas för lite upp-piffning för kvällens fest. Är bjudna på vin å ostkväll. Vilket det blir helt tillräckligt av för resten av våren enligt mig själv. Kommer till Malenas igen 2:30. Sover gott.

Söndag
Kvinnodagen. Vaknar 6, underhåller mig med telefon. Blir hungrig vid 8, då M vaknar. Duschar å äter en god frukost med ägg, bröd å yoghurt. Å kaffe, mmm! Känns lyxigt. Vi pratar framtidsdrömmar, resedrömmar. Vi vilar i några å kör sen italienskt till lunch. Cannelloni med ricotta å spenat, bland det godaste italienska rätterna jag ätit. 


Jag promenerar sen så gärna till syrrans, var det bjuds på kaffe. Solen har börjat skina å det är så varmt att jag önskat att jag tagit vårjackan istället. Syrran skulle försöka göra en paj att bjuda till kaffet. Försöka, eftersom det är ingen självklarhet att lyckas med det när lilla bejbin kräver all uppmärksamhet. Därefter tror jag att jag kommer vara extremt trött, har ju bara sovit 3,5h i natt. Båten tar oss tillbaka kl 20.45. Tack för denna gång Åbo <3




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar