söndag 1 mars 2015

Språkträning å annan träning

Inför mina triathlondrömmar hade jag ju tänkt komma igång med de tre heliga grenarna cykling, löpning å simning denna vecka, men ja, de blev nog bara två: cykling å löpning. Orsaken till detta är den hederliga latheten och dålig planering. För dagen när det var dags för simning kom jag på att min simdräkt nog inte går på mig.

Lördagen blev det att inhandla nya simkläder då, vilket fick bli en två delad grej från adidas. Köpte den av en äldre herreman som flyttat hit från Socklot för 50 år sedan och som nu kallade mig "damen" i affären, typ "Vill damen ha hjälp?", "passade dräkten damen?". Sen hörde jag hur han började prata med ett par närpeser som var på besök på ön och språket ändrade kvickt:"Jaha, va sku he va åt edar tå?"..

 Tycker det är roligt att märka hur språket ändras när man flyttar hit å att fastän språket är det samma som när man kommer hit försvinner våra dialekter. Jag har turen att jobba med två österbottningar vilket blir lite råddigt ibland men gör att jag känner mig mer hemma :)

Med klienterna har jag märkt att ingen längre frågar varifrån jag kommer vilket kan tänkas indikera att mitt språk har blivit mer "åländskt". Jag sätter dessutom in "inga" istället för "inte" och detta utan att tänka eller försöka vara rolig..

Det var ju inte alls språk jag skulle prata om, men det blev nu så här. Summa summarum: träningen gått bra förutom med simningen, men vi tar nya tag nästa vecka :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar