söndag 12 april 2015

Årets första dopp

Ni läste rätt, undertecknad tog idag årets första dopp i Slemmern, viken här intill. Å detta medan regnet piskade ner dessutom! 

Om ni tror att några simtag i 5-gradigt vatten var själva utmaningen tror ni dock fel. Det stora steget utanför min bekvämlighetszon var att söka mig till simhallen och simma "total immersion" i 1h. För trots att jag tycker om att simma och jag gått en kurs i just den stilen som passar bäst för öppet vatten så är det så otroligt krävande att själv simma varv efter varv på ett helt nytt sätt. Det är en ny färdighet som verkligen kräver övning, övning och tålamod. Lägg då till att jag ogillar starkt att dela simbana med andra simmare, så förstår ni mina tudelade känslor. 

Men väl där, å speciellt efter, så kände jag mig sådär totalt oslagbar som om jag nyss sprungit ett marathon. Å då förstod jag vad jag saknat så mycket: att utmana mig själv utanför min bekvämlighetszon. Jag behöver det i så mycket större grad än jag kommit ihåg. Å det var med den insikten jag sen dök i det kalla vattnet, å kände mig mer levande än på länge.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar