tisdag 21 april 2015

Livskvalitet.

Jag har äntligen (*pepparpeppar*) fått tillbaka min goda sömn. När jag sover hela natten och orkar med allt vad dagen för med sig. Den som varit på flykt sedan i januari, sedan den stora gradustressen knackade på, påföljt av den stora jobbstressen. Och just nu räcker en god sömn och en lugnare arbetstillvaro för att jag ska känna mig fullständigt nöjd med livet. Rik den som nöjd är. 

För det finns saker vi inte kan påverka och saker vi kan påverka. Och jag tänker att det vi kan påverka finns oftast i de förebyggande insatserna, framom i att släcka bränder. Det är då kontrollen är i våra händer. Å oavsett var det okontrollerbara befinner sig, så kan jag förbättra min livskvalitet med så enkla saker som:
- varierad, mångsidig kost
- att öva tacksamhet
- regelbunden, varierad träning.
- läsa böcker och besöka bibliotek
- begränsa tid framför tv, dator och i-phone
- en balans mellan socialt liv och ensamhet
- fysisk beröring
- gå i säng och vakna tidigt 
- en lugn morgonstund
- att vara ute i naturen
- mindfulness
- musik
- att teckna och måla
- skriva av mig på bloggen
- diskutera jobbärenden på jobbet
- inte kräva för mycket av mig
- ha något positivt att se framemot.

Allt det som man hört så många gånger. Allt det som alla sagt. Allt det som borde vara så självklart. Allt detta jag kan välja.  Allt detta finns i mina händer. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar